Novinky

Akademie F4 CEZ je novou příležitostí pro mladé talenty

V letošním roce startuje jedinečná motoristická akademie, která si klade za cíl vybrat nejperspektivnější závodníky nebo závodnice a podpořit tím jejich kariéru.

Otcem myšlenky Akademie F4 CEZ je Josef Křenek, jenž dlouhodobě podporuje mladé jezdce a dává jim šanci prosadit se v automobilových závodech. „Jedná se o akademii, která nepřímo navazuje na projekty FormulaStar a ESET RaceStar. Tentokrát je cílem zprostředkovat možnost startů v sérii F4 CEZ,“ vysvětluje Josef Křenek.

Akademie F4 CEZ má čtyři základní pilíře, kterými si přihlášení jezdci musí projít. Tím prvním je trénink na simulátorech, který je v současné době důležitou součástí tréninků profesionálních závodníků. Jízda na simulátorech se koná v zázemí LUKAmotorsport, jenž je partnerem projektu. Druhým pilířem akademie je fyzická zdatnost a příprava v osobním automobilu.

„Účastníci dostanou školení o tom, jak správně sportovat a udržovat se v kondici. Zároveň k sobě budou mít člověka, který s nimi vyzkouší a probere základní řidičské úkony v osobním automobilu. Všichni účastníci totiž budou mladší osmnácti let, takže nikdo z nich nevlastní řidičský průkaz. Na parkovišti se proto seznámí s automobilem, vyzkouší řízení, rozjezdy, slalom, parkování a podobně,“ popisuje Křenek další disciplínu.

Nezbytnou vlastností závodníka je také umění komunikace s médii a osobní prezentace. Účastníci absolvují rozhovory v češtině i v angličtině, projdou si kurzem, jak by měla vypadat jejich prezentace na sociálních sítích a jaké by mělo být jejich vystupování na veřejnosti.

Čtvrtým bodem v programu akademie je návštěva týmu SAPE Motorsport, který je dalším partnerem akademie. Účastníci si prohlédnou formuli Tatuus T-421, projdou si technickým školením, aby věděli, jak formule 4 funguje a jaké komponenty lze nastavovat, vyzkouší si kokpit, poznají tlačítka na volantu a podobně. Poté bude následovat samotné testování na Autodromu Most.

Jednotlivé disciplíny se budou průběžně hodnotit a nejlepší z kandidátů obdrží možnost startovat v závodech F4 CEZ za poloviční náklady. Oficiální start akademie se uskuteční 3. února v LUKAmotorsport, nicméně jedná se o celoroční program, takže adepti mohou přibývat i v průběhu celé sezony. Cílem je připravit potenciálního závodníka na sezonu 2025.

„První seznámení s formulí 4 u SAPE Motorsport je naplánováno na 1. března. Termín testování je 12. března. Na konci dubna pak startuje sezona F4 CEZ, v jejímž průběhu s námi mohou účastníci akademie jezdit na závody a sledovat, jak týmy pracují. Pokud se v průběhu roku najde skutečný talent a bude vhodná situace, může dotyčný například absolvovat čtvrteční testy během závodního víkendu – tak jak to funguje například ve formuli 1,“ dodává na závěr Josef Křenek.

Akademie F4 CEZ je novou příležitostí pro mladé talenty

V letošním roce startuje jedinečná motoristická akademie, která si klade za cíl vybrat nejperspektivnější závodníky nebo závodnice a podpořit tím jejich kariéru.

Otcem myšlenky Akademie F4 CEZ je Josef Křenek, jenž dlouhodobě podporuje mladé jezdce a dává jim šanci prosadit se v automobilových závodech. „Jedná se o akademii, která nepřímo navazuje na projekty FormulaStar a ESET RaceStar. Tentokrát je cílem zprostředkovat možnost startů v sérii F4 CEZ,“ vysvětluje Josef Křenek.

Akademie F4 CEZ má čtyři základní pilíře, kterými si přihlášení jezdci musí projít. Tím prvním je trénink na simulátorech, který je v současné době důležitou součástí tréninků profesionálních závodníků. Jízda na simulátorech se koná v zázemí LUKAmotorsport, jenž je partnerem projektu. Druhým pilířem akademie je fyzická zdatnost a příprava v osobním automobilu.

„Účastníci dostanou školení o tom, jak správně sportovat a udržovat se v kondici. Zároveň k sobě budou mít člověka, který s nimi vyzkouší a probere základní řidičské úkony v osobním automobilu. Všichni účastníci totiž budou mladší osmnácti let, takže nikdo z nich nevlastní řidičský průkaz. Na parkovišti se proto seznámí s automobilem, vyzkouší řízení, rozjezdy, slalom, parkování a podobně,“ popisuje Křenek další disciplínu.

Nezbytnou vlastností závodníka je také umění komunikace s médii a osobní prezentace. Účastníci absolvují rozhovory v češtině i v angličtině, projdou si kurzem, jak by měla vypadat jejich prezentace na sociálních sítích a jaké by mělo být jejich vystupování na veřejnosti.

Čtvrtým bodem v programu akademie je návštěva týmu SAPE Motorsport, který je dalším partnerem akademie. Účastníci si prohlédnou formuli Tatuus T-421, projdou si technickým školením, aby věděli, jak formule 4 funguje a jaké komponenty lze nastavovat, vyzkouší si kokpit, poznají tlačítka na volantu a podobně. Poté bude následovat samotné testování na Autodromu Most.

Jednotlivé disciplíny se budou průběžně hodnotit a nejlepší z kandidátů obdrží možnost startovat v závodech F4 CEZ za poloviční náklady. Oficiální start akademie se uskuteční 3. února v LUKAmotorsport, nicméně jedná se o celoroční program, takže adepti mohou přibývat i v průběhu celé sezony. Cílem je připravit potenciálního závodníka na sezonu 2025.

„První seznámení s formulí 4 u SAPE Motorsport je naplánováno na 1. března. Termín testování je 12. března. Na konci dubna pak startuje sezona F4 CEZ, v jejímž průběhu s námi mohou účastníci akademie jezdit na závody a sledovat, jak týmy pracují. Pokud se v průběhu roku najde skutečný talent a bude vhodná situace, může dotyčný například absolvovat čtvrteční testy během závodního víkendu – tak jak to funguje například ve formuli 1,“ dodává na závěr Josef Křenek.

I když dominuji, v autě se nenudím, říká šampion Martin Kadlečík

Český závodník Martin Kadlečík nastoupil v uplynulé sezoně do Clio Cupu s vozem čtvrté generace. Jako nováček si vedl naprosto senzačně a vyhrál všechny závody klasifikace Clio IV. Nyní se ohlíží za svou jedinečnou sezonou a poodhaluje plány na letošní rok.

Když si nastupoval do letošní sezony, pomyslel si vůbec na to, že bys mohl vyhrát všechny závody?
Takový průběh sezóny jsem rozhodně neočekával. V plánu bylo učit se s novým autem a nejvyšší příčky atakovat třeba až v sezóně následující. Nicméně velmi si takového úspěchu vážím.

Vzhledem k tomu, jak si v průběhu roku dominoval, začal si třeba v druhé půlce cílit na to, aby si vyhrál všechny zbývající závody?
Snažil jsem se na to nemyslet. Vždy je lepší soustředit se na každý závod zvlášť a podat co nejlepší výkon. Samozřejmě ke konci sezóny mně to proběhlo hlavou, ale jako cíl jsem si to nedával.

Nebylo pro tebe těžké udržet si koncentraci, když si vystartoval a po dvou kolech už si měl bezpečný náskok?
Nebylo vždy jednoduché udržet koncentraci do konce závodu, ale snažil jsem se sbírat zkušenosti, zkoušel jsem nové věci a šetřil pneumatiky. Koneckonců ale i v Cliu se jede rychle, takže rozhodně v autě nuda není.

Jakou máš strategii, pokud takhle dominuješ v závodě? Jedeš si prostě pro vítězství, nebo třeba experimentuješ s autem, zkoušíš šetřit gumy a podobně?
Jak už jsem zmínil, pokud je to možné, šetřím pneumatiky, hlídám si rozestup a zkouším odlišné stopy a porovnávám si průběžné časy kol. Přece jenom testování je velmi omezené, a tak se každé ujeté kolo počítá do mého závodního rozvoje.

Který závod z uplynulé sezony se ti vryl do paměti?
Nejzajímavější byl pro mě rozhodně víkend na Hungaroringu. Náročné podmínky v průběhu víkendu v kombinaci s nedostatkem zkušeností rozhodně otestovaly moje dovednosti. Souboje v průběhu prvního závodu jsem si náramně užil a mokré podmínky, které jsem do té doby v Cliu nezažil, byly velmi náročné a jsem rád, že jsem auto zvládl udržet na trati v dobrém tempu.

Na víkend jste většinou jezdili ve dvou. Ty a tvůj táta. Jak důležité pro tebe je, že se ti o auto stará tvůj táta?
Bez něj by to samozřejmě nešlo. Jsem velmi vděčný za to, že se zvládá starat nejen o auto, ale také o věci okolo. Je to už 15 let, co jsem začal závodit, a táta byl vždy stavebním kamenem našeho “týmu” a staral se o věci kolem závodů včetně auta, za což bych mu chtěl mnohokrát poděkovat.

Jaké máš plány na příští sezonu? Uvidíme tě v páté generaci?
Přesun do páté generace pro příští sezónu neplánujeme. V této chvíli to vypadá, že věci zůstanou při starém a budu startovat s Cliem čtvrté generace. Uvidíme, co příští sezóna nabídne, pokusím se navázat na úspěchy z minulé sezóny a už se nemůžu dočkat prvního závodu na pro mě dosud neznáme trati Balaton Park.

Čísla návštěvnosti mluví jasně, lidé mají o motorsport stále zájem

Uplynulá závodní sezona sérií ESET Cup, Clio Cup, TCR Eastern Europe a F4 CEZ se vydařila nejen po sportovní stránce, ale i po divácké. Návrat ESET Cupu na Autodrom Most se setkal s návštěvnickým úspěchem a finálové Brno na tom bylo podobně.

Diváci na tribunách utvářejí atmosféru závodu. Jakkoliv mohou být jezdecké souboje atraktivní, pokud je nikdo nevidí, vzpomínat na ně budou jen samotní aktéři. Na českých závodech v Mostu a v Brně však panovala skutečně početná divácká kulisa.

Květnový podnik na Autodromu Most zahrnoval série ESET Cup, Clio Cup, Twingo Cup a dále TCR Eastern Europe a F4 CEZ. Dalším lákadlem byly demonstrační jízdy monopostů F1 a F2 ze série MAXX Formula. Diváků se na tribunách a v padoku nakonec sešlo úctyhodných 7000. Závodní víkend si dokonce nenechal ujít ani prezident České republiky Petr Pavel, jenž se mimo jiné potkal s českým reprezentantem v F2 Romanem Staňkem. Prezident strávil na okruhu několik hodin a navštívil řadu týmů.

V září se zmiňované série přesunuly na Automotodrom Brno a kromě F4 CEZ se pro všechny jednalo o závěrečný víkend sezony. K tomu se přidaly demonstrační jízdy monopostů F1 značek Wolf, Ferrari, Toro Rosso a dalších, a v padoku byla hlava na hlavě. Na Masaryk Racing Days dorazilo přes 9000 lidí.

O tom, že motorsport je stále obrovským tahounem všech generací, svědčí i velký zájem o říjnovou výstavu Racing Expo v Praze. Branami výstaviště prošlo na 37 000 lidí.

Zaplněné tribuny samozřejmě nejsou záležitostí výhradně český okruhů. Závodní víkendy na Slovakia Ringu se každoročně těší vysoké návštěvnosti. TCR Eastern Europe a F4 CEZ se na Slovensku jelo v rámci European Truck Championship a ESET Cup a Clio Cup byly součástí Velké ceny Slovenska.

Zaplněná tribuna u první zatáčky je zase typickým obrázkem okruhu Red Bull Ring a ani letos tomu nebylo výjimkou. Diváci si samozřejmě našli cestu i na Hungaroring a první návštěvníky přivítal v říjnu i Balaton Park, kde se odehrávalo finále F4 CEZ.

Kircher wins, Kout finishes second, and Knego enjoys his first podium

The final race of the TCR Eastern Europe 2023 season was dominated by René Kircher driving a Honda Civic for Mertel Motorsport. The battle for the podium unfolded behind him throughout the entire race, and Adam Kout, in a Hyundai Elantra, managed to secure second place despite a less-than-ideal start. Žarko Knego put on a great defensive race in another Hyundai Elantra and secured the third spot on the podium.

Pokračovat ve čtení

Adam Kout finishes third overall in TCR Eastern Europe 2023

The TCR Eastern Europe weekend at Automotodrom Brno was filled with the spirit of bidding farewell to the 2023 season. Although this year’s champion had already been decided in the previous event, there was still something to fight for. The focus was on determining who would be the best overall behind the victorious Maťo Homola in the final standings.

Pokračovat ve čtení

Szabolcs Lantos a Martin Kadlečík vítězí v úvodním sprintu Clio Cupu

Miha Primožič předvedl na Automotodromu Brno raketový start a z třetí pozice se v první zatáčce posunul do čela závodu. Martin Kadlečík, startující z pole-position, však dlouho neváhal a při brzdění do druhé zatáčky znovu převzal vedení a okamžitě se začal vzdalovat svým pronásledovatelům.

Pokračovat ve čtení